שריקה באפלה

במבט ראשון, "התערוכה הבלתי נראית" נדמית כאוסף תובעני, דידקטי ויבש של עבודות, שהמשותף להן הוא היעדר הפן החזותי. מבט שני לא יעזור: כמעט כל העבודות בתערוכה מיועדות רק לאוזן, וצורכים אותן דרך אוזניות או רמקולים. זו "התערוכה הבלתי נראית" – גניאולוגיה מכובדת של מיצבי סאונד של אמנים חזותיים. אין מדובר כאן באמנות קול, מתעקש אוצר התערוכה דלפים סארדו במאמרו המחכים בקטלוג, "דברו אלי". הקוהרנטיות של התערוכה, ואפשר שגם הדידקטיות שלה – במובן החיובי – עשויים להשכיח מהצופים, שניסוח היסטורי לפעולה באמצעות הקול בלבד בתוך האמנות החזותית איננו בנמצא. לכל היותר ניתן לקבוע, כפי שכותב סארדו במאמרו, שהפנייה אל הקול מהכיוון החזותי היא מאפיין של שני גלי האוונגארד של אמנות המאה החולפת.

רק שתי עבודות בתערוכה מייצגות את אותו גל ראשון, והן חשובות ומשפיעות: ה-Ursonate של קורט שוויטרס, אמן דאדא גרמני, וה-Intonarumori של לואיג'י רוסולו, אמן איטלקי רב-תחומי שנקשר תכופות לפוטוריזם. יש טעם לפגם בכך שאלה הוצגו ללא כל רפרנס חזותי, שבמקרה שלהם נדמה שהוא מרכיב חשוב. ה"אורסונטה" של שוויטרס היא יצירה בתבנית של מוזיקלית של סונטה, אלא שהיא איננה כתובה בתווים אלא בעיצורים פונטיים, ומיועדת לביצוע בקול אנושי. התכליל (פרטיטורה) של היצירה הוא חלק בלתי נפרד מחוויית השמיעה שלה, כמו שתמונתם של רוסולו ואמן נוסף, אוגו פיאטי, המפעילים מערכת של "מכונות רעש" (הלוא הן ה-Intonarumori) הממלאות חדר שלם, ומפיקים בעזרתן רעשים שונים, חשובה להבנת העניין.

שתי העבודות הופכיות ומשלימותזו את זו בדרכים שעתידות להשפיע באופן עמוק על מיצבי הסאונד בעתיד. ה"אורסונטה" יוצאת מתוך צורה אמנותית מקובלת במוסיקה הקלאסית ומדביקה להקולות ועיצורים המעלים על הדעת אדם קדמון שעוד לא רכש לעצמו שפה (התחילית Ur מציינת בגרמנית ראשוניות). ואילו המערכת המורכבת שבנה רוסולו נועדה לשחזר, בתנאים מלאכותיים, רעש – אותו יסוד כאוטי הנובע מהעיר המודרנית. יחידות הקול הגולמיות של שוויטרס חוזרות בתערוכה בעבודה של ג'וזף בויס מ-1968, שבה שני סטודנטים חוזרים על העיצורים Ja ו-Nee (המציינים כן ולא בעגה גרמנית) במשך יותר משעה. אצלברוס נאומן וויטו אקונצ'י, שני אמנים אמריקאים חשובים בני תקופתו של בויס, המיוצגים בתערוכה בעבודה אחת כל אחד, היחידה הבסיסית היא משפט שנאמר שוב ושוב בתהליך המייצר אפקט נוירוטי.

אמנם קל יותר לאתר את ההשפעה של רוסולו עלמלחינים מודרניים, ובפרט על ה-Musique concrète (מוזיקה מודרנית המולחנת בצלילים מחיי היומיום ולא בתווים כתובים), מאשר על אמנים חזותיים. אךפריסת הרעשים ב-Intonarumori, או מדויק יותר, ההדגמה שלהם לאורך ציר הזמן, ללא כל תלות בתבנית קצבית – ולפיכך, מוזיקלית – היא שהופכת את הקול לאלמנט מוחשי, היכול להתגלגל באמנות החזותית לחומר גלם. בתערוכה דוגמאות רבות לכך: בעבודתה המטרידה של סיל פלויר,(Working Title (Digging מ-95 שני רמקולים המונחים על הרצפה ומשמיעים צליל של חפירה באת – רמקול אחד משמיע את החפירה, והשני את החול הנופל. רודני גרהאם, בעבודה "מוזיקת השתנות" מ-91, הופך את השתנות ממדי הזמן והחלל לתרגיל אינטלקטואלי, כשהוא דוגם כמה תיבות מתוך התפקיד התזמורתי באופרה "פרסיפל" של ריכרד וגנר (תיבות שבהן, מבחינה עלילתית, הזמן נעשה חלל), מפרק אותן ומרכיב אותן מחדש במטרה ליצור לופ שאורכו, בתיאוריה, מיליוני שנים.

בעבודה Tribu של ג'וליאו סרמנטו מ-78 נעשה הקול לכלי פרפורמטיבי, המממש תמונה דמיונית של מרחב ספציפי במוחו שלהשומע. הקול הבוקע משני רמקולים בחדר מתאר שני חדרים זהים, האחד מוחשך והשני צבוע ירוק, שממוקמים בהם אובייקטים מבודדים ומסודרים המצביעים על יער טרופי: תצלומים, נוצה מזנבו של תוכי, רמקולים המשמיעים צווחות של עופות טורפים וכן את ספרו של האנתרופולוג הצרפתי קלוד לוי-שטראוס, "תוגת הטרופיקה".

אוצרי התערוכה הציבו בסמוך, בחדר שהוחשך לחלוטין, את W in the D, עבודה של מייקל סנואו מ-74, שאפשר שסרמנטו מתייחס אליה. בעבודה נשמע סנואו עצמו שורק ונושם באופן המזכיר שריקה של ציפור ביער, אך גם, מתברר לאחר זמן, את המקצבים והאינטונציות של שוויטרס. במידת מה, נסגר מעגל בחדר החשוך הזה, שתחילתו בפרגמנטציה הדאדאיסטית של השפה, וסופו בהפקה מכוונת של דימוי של פראיות. אם נגייס לכאן גם את לוי-שטראוס, שספרו היה פתוח בדמיוננו כששהינו בחדר הסמוך, מתווסף ממד נוסף של התייחסות לשפה, משום שבמחקר של לוי-שטראוס נקבעת השפה כבסיס לכל תרבות – מודרנית וקדומה כאחת.

דצמבר 2007

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s