סרט טוב, סרט רע

מגזין הקולנוע מערבון (עורך: יהושע סימון) קיים השבוע ערב הקרנת סרטים במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב. במקבץ, בן חמישה סרטים, בלטו שניים שהיו קרובים זה לזה באסתטיקה שלהם – "החלום" של יסמין דייוויס ו"בטן" של שחר "פרדי" כסלו (תסריט: כסלו ויוני רז-פורטוגלי). הדמיון נוגע לעיצוב האמנותי ולכוונות הכלליות שאפשר ליחס ליוצריהם, וכן לחפיפה רבה בצוותי ההפקה שלהם. נדמה שדייוויס וכסלו מנסיםליצור בסגנון שעומד בניגוד לקולנוע הישראלי המיינסטרימי (קולנוע שסימון תמצת במושג "סרטי קרנות" במאמר שהתפרסם בגליון קודם של מערבון), ויותר מכך, בניגוד למה שמובן בדרך כלל מן המושג "וידאו ארט" – ויהא זה כללי ככל שיהיה. מבחינת מבנה העלילה שלהם, "החלום" ו"בטן" נראים כסרטים קצרים תקניים, אבל במסר האסתטי שלהם, קשה שלא לסווג אותם בתור אמנות וידאו, וזה דווקא מפני שנדמה שהם מתנגדים לה התנגדות בסיסית.

"החלום" של דייוויס שואל בחופשיות מכמה וכמה מומנטים של קנון הקיטש: אופרות סבון, אימאז'ים של נאהבים כנגד אור שקיעה, השגב הפתטי של רומן רומנטי, האינוונטר של ארוחה רומנטית בשניים. דמויותיו מצטיינות בנפשברה וטהורת כוונות, שרק עליה אפשר כמדומה להקרין נרטיב שכזה (בבחינת אהבת אמת ניתנה רק לטיפשים ולטובים, ואולי גם ליפים). הגיבורה היא אישה (עדינה בר-און), המגוללת בפנינו דרך חתחתים (רומנטית) שבסופה גאולה (רומנטית). נושאים כמו אפיזודות נעורים, אובדן זיכרון, ידידות נפש ומוות טרגי משחקים תפקיד בעלילה. המנולוג של אלינור, הגיבורה, משולב בסצנות הנעורים שהיא מתארת. אישה נוספת, המסבה לכורסא בחדר מצויץ כמין מנחה יפת תואר של תכנית מציאות, תציע תובנות נוספות על אודות אלינור וסיפור חייה. פגימה ראשונה בתבנית הסכרינית: אגב תנועת מצלמה מתברר כי המנחה היפה, ששערה בלונדי חלק, בהריון מתקדם. הדמיון הפיזי הקלוש בין שלוש השחקניות המגלמות את אלינור בגילים שונים הוא פגימה נוספת כזו. הפער בין אריק, אהובה של אלינור, בגיל נעורים ובין אריק העלם הוא כבר בדיחה המובנת כמחווה לאילוצי הקאסטינג החלים על אופרות סבון אינסופיות.

האסתטיקה המוקפדת של "החלום", המתרחש בזמן רטרואי גנרי ובלתי אחיד, דומה כאמור לזו של "בטן", אלא ש"בטן" מתרחש בסביבה פרברית המצטיינת באחידות של צבעי פסטל מרגיעים. זה הרקע לסיפור הבלהות של גילי (שמגלמת גילי ברקת), אישה בהריון מתקדם. גילי שומעת את העובר שבבטנה: הוא פונה אליה, תחילה בחרורים אבסטרקטיים ואט אט במשפטים שלמים, ובהדרגה מבקש ממנה דברים בלתי סבירים ואף שטניים. גילי מאבדת את עשתונותיה, אבל הקליימקס מצוי מעבר לקו הסיום של הסרט, כלומר – לא יהיה כאן תינוק של רוזמרי (או שיהיה, אבל בסרט אחר משל פרדי?). הטוויסט הפרברי לסרטו של פולנסקי כולל סצנה המתרחשת בסניף של אופיס דיפו, שעובדיו מסבירי פנים ולובשים את מדי החברה כנדרש. פרדי, כך נראה, הוא במאי המאוהב בתקינות של החיים בפרבר, בחמימות שהם עשויים לשדר – על אחת כמה וכמה בשמשם רקע להתרחשויות על-טבעיות ומאיימות. בצירוף מוזיקה אלקטרונית אטית הנשמעת בפסקול, עולים על הדעת רפרנסים כמו סרטיה של סופיה קופולה או קליפים של אייר.

הדמיון שבין "בטן" ובין "החלום" קשור בנסיון לייצר אימז' חלק וצייתני, ובהתרפקות על תוצרי תרבות משניים. זו איננה בשורה חדשה, כמובן, אבל בהקשר של הקולנוע ישראלי, הנטייה הזו מציבה אלטרנטיבה לשדה שרובו ככולו לבטים פוליטיים מדומים, עודף של אילוסטרציה והשענות יתרה על סוריאליזם.

7 מחשבות על “סרט טוב, סרט רע

  1. נו, זה הטרנד החדש של אמני הוידאו המהוללים של ישראל? קאברים לרומן פולנסקי?( ראו קרן ציטר ושאר מזויפים)

  2. ל oxo
    מה לא מזויף?

    -את כמעט צודקת. הרוב די מזויף, לא הכל, הרוב

    מה השטות הזאת?

    -שטות, לשיטתך

    מה זאת אמנות “אמיתית”?

    אמנות לא מזויפת, בתור התחלה.

    סתם קנאי/ת…

    -קראי לי שקנאי

  3. אמנות לא מזויפת היא לא אמנות, שקנאי טפשון.

    אמנות זה זיוף.

    אתה רוצה אמנות "אמיתית" – תקשיב לפאבלו רוזנברג.

  4. מה קשר לרוזנברג
    אמנות זה זיוף… אמנות לא מזויפת היא לא אמנות …פששש עמוק מאוד
    סו אלטרנטיב

  5. קנאי אני לא, האמת -קצת ,אני מקנא באמת באמנים ממש מוכשרים.
    זה לא המקרה פה.
    אם אני לא אוהב נניח משהו שאת כן אוהבת זה עדיין לא עושה אותי קנאי או מניאק או מפלצת.
    לסיכום : אני לא בן זוגך למזלי , נשאיר לו את ההטחות שלך לגבי קנאה. אני כבר יכול לתאר עצמי…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s